Dzisiaj przyjrzymy się, od czego zależą wynagrodzenia dla pracowników tymczasowych na terenie Niemiec i jak są one ustalane.
Wynagrodzenia oferowane pracownikom przez naszą firmę wynikają z aktualnych stawek ustalonych przez układ zbiorowy iGZ, do którego należy Grupa IDEAL. Stawki te są aktualizowane dwa razy w roku i dostosowywane do bieżącej sytuacji na niemieckim rynku pracy. Ile zatem wynosi obecne „minimum” w tej sytuacji? Tutaj sytuacja robi się nieco skomplikowana.
Zarobki w Niemczech – na jakiej podstawie są wyliczane?
System niemiecki wprowadza różne grupy płacowe (tzw. Entgeltgruppen) dla różnych stanowisk, z każdą grupą płacową przypisana jest inna stawka minimalna. Grupy te głównie kategoryzują stanowiska na podstawie dwóch czynników:
- Wymagane kwalifikacje, jakie pracownik musi posiadać, aby wykonywać określoną pracę
- „Nauczalność” pracy, czyli ile czasu pracownik potrzebuje, aby w pełni wykonywać zadania na danym stanowisku
IGZ określa grupy płacowe w następujący sposób:
- Entgeltgruppe 1: Czynności wymagające zakładowego szkolenia
- Entgeltgruppe 2a: Czynności wymagające szkolenia lub doświadczenia zawodowego lub specjalistycznej wiedzy w danej dziedzinie
- Entgeltgruppe 2b: Czynności wymagające specjalistycznych kwalifikacji dla danej dziedziny
- Entgeltgruppe 3: Czynności wymagające co najmniej 2-letniego wykształcenia zawodowego
- Ostatnią grupą jest Entgeltgruppe 9, oznaczająca samodzielne wykonywanie czynności wymagających ukończenia szkoły zawodowej i wieloletniego doświadczenia lub ukończenia szkoły wyższej.
Podsumowując: minimalne wynagrodzenie w pracy tymczasowej w Niemczech zależy od obowiązków na danym stanowisku i obecnych wytycznych układu zbiorowego, do którego należy agencja pracy.
Wraz z nowym rokiem iGZ (teraz GVP) wprowadziło nowe stawki dla grup płacowych!
Szukasz pracy w Niemczech?
Head of Social Media&PR
Studentka Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej na Uniwersytecie SWPS w Warszawie. W IDEAL Work pracuje od 2019 roku. Pracę rozpoczęła w Dziale Rekrutacji.
Obecnie na stanowisku „Head of Social Media” zarządza strategią mediów społecznościowych, prowadzi zespół i monitoruje wskaźniki zaangażowania, by maksymalizować wyniki. Odpowiada za rozwój treści spójnych z wizerunkiem marki oraz dba o to, aby działania były zgodne z celami firmy. Śledzi najnowsze trendy, aby nasza obecność w mediach społecznościowych była świeża i skuteczna.